Рожко Ю.А.
Ще одна сторінка в історії
Карлівщини
«Відразу
після зльоту Овчинников [штурман полку] зібрав всі три
ескадрильї в повний парадний стрій. Літаки йшли крило до крила. Маршрут
проклали трикутником - до лінії фронту, тобто до Дніпра, потім на схід вздовж
Дніпра, і знову розворот на свій аеродром Карлівка.»
Так описує свій перший бойовий виліт в жовтні 1943 року Герой Радянського
Союзу Євгеній Пахомович Маріїнський у книзі «Я дрался на
«Аэрокобре»».
Нашу увагу одразу ж звернула на себе згадка про Карлівку.
Як можна з’ясувати з наступних рядків автобіографічної книги Є.П.
Маріїнського, восени 1943 року (жовтень), в Карлівці базувався винищувальний
авіаційний корпус у складі 5-ї повітряної армії.
В «Короткому хронологічному
огляді найважливіших подій в
історії Карлівщини» про авіаторів у Карлівці говориться наступне: «Жовтень 1944
– 27 березня 1945рр. – Карлівка була місцем формування та тимчасового базування
3-ї (після війни – Бранденбурзька, нагороджена Хрестом Грюнвальда ІІІ ступеня)
авіаційної дивізії винищувачів (на ЯК-9), 1-го змішаного авіаційного корпусу
Війська Польського».
Тобто даних про базування радянських авіаційних частин у Карлівці у 1943
році там немає. Немає їх, на жаль, і в інших доступних джерелах.
Деяку
плутанину вносять і рядки біографії Є.П. Маріїнського, розміщені у Вікіпедії:
«Командир ланки 129-го гвардійського винищувального авіаційного полку (22-а
гвардійська винищувальна авіаційна дивізія, 6-й гвардійський винищувальний
авіаційний корпус, 2-а повітряна армія, 1-й Український фронт)» та на сайті
«Герои страны»(аналогічні дані), в той час як сам автор у своїй книзі говорить
про наступне: «Після прильоту на Степовий фронт (пізніше, з 20 жовтня 1943
року, він став називатися 2-м Українським) наш винищувальний авіаційний корпус
влився до складу 5-ї повітряної армії».
Дані інших сторінок Вікіпедії свідчать, що 6-й гвардійський винищувальний
авіаційний корпус,який складався з 9-ї, 23-ї і 22-ї (до якої входив 129-й
гвардійський винищувальний авіаційний полк) винищувальних авіаційних дивізій, у
складі 2-ї повітряної армії перебував з 1944 року (дані за 01.12.1944), а сайт
Префектури Південно-Східного адміністративного округу міста Москви наводить
цікаві дані про 22-у гвардійську винищувальну авіаційну дивізію, (до складу
якої входив 129-й гвардійський винищувальний авіаційний полк), а саме: 22-я
гвардійська Кіровоградська винищувальна авіаційна дивізія у складі 2-ї
повітряної армії (з 20 липня 1943 до 5 липня 1944 - в 5-й повітряній армії).
Отже, дійсно восени 1943 року на Карлівському аеродромі базувалися
військові частини, які на той час входили до складу 5-ї повітряної армії.
Спроба знайти більш детальну інформацію про перебування радянських
льотчиків восени 1943 року в Карлівці не увінчалася успіхом. У спогадах Федора
Федоровича Архипенка, командира ескадрильї, в якій воював Є.П. Маріїнський, цей
період відсутній. Після опису боїв на Курській дузі одразу йде розповідь про
події, пов’язані з перебуванням на аеродромі в Козельщині, а туди, судячи з
даних Є.П. Маріїнського, 129-й гвардійський винищувальний авіаційний полк
перебазувався саме з Карлівки. В описі першого бойового вильоту Є.П.
Маріїнського є наступні рядки: «Овчинников навіть зумів показати нам рівне
поле, яке простягнулося вздовж залізниці біля великого населеного пункту
Козельщина, і повідомив, що тут буде наш наступний аеродром».
На жаль, інші бойові товариші Є.П. Маріїнського спогадів не залишили.
До речі, якщо вже мова йде про перебування авіаційних підрозділів Червоної
Армії у Карлівці під час Великої Вітчизняної війни, то цікаві дані наводить
Л.О. Любимський. У своїй книзі «Операция «Фрэнтик» без грифа секретности» він вказує,
що в рамках операції «Френтік» у
Карлівці влітку 1944 року базувався 101-й гвардійський винищувальний авіаполк
(командир — підполковник Павліков А. М.) 329-ї Керченської винищувальної авіа дивізії (винищувачі P-39
Airacobra). У зв’язку з тим, що на Карлівському аеродромі не було металевої злітно-посадочної смуги,
літаки ВПС США тут не приземлялися. |