П`ятниця, 29.03.2024, 04:35
Вітаю Вас Гость | RSS

Сайт Лип'янської ЗОШ І-ІІІ ст.

Категорії розділу

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

Розвиток догмату про Святу Трійцю у теології Орігена.Рожко Ю.А.
[ Викачати з сервера (22.0 Kb) ] 07.04.2014, 11:05

Рожко Ю.А.

Розвиток догмату про Святу Трійцю у теології Орігена

 

Догмат про Святу Трійцю1 є одним з основних християнських догматів. Про таємницю Святої Трійці2 говорить Святе Письмо. В найперших словах Біблії сказано: «На початку Бог створив Небо та землю. А земля була пуста та порожня, і темрява була над безоднею, і Дух Божий ширяв над поверхнею води. І сказав Бог : «Хай станеться світло!»  ( (Книга Буття 1.1-3). Інакше кажучи, з самого початку Бог був Творець світу, Бог був Слово (ми називаємо Ісуса Христа “Логос-Слово”) і Бог був Дух життя світу.

Вихідні формулювання догмату про Святу Трійцю висунув Тертулліан3 (бл. 160 — бл.220). Христологія Тертулліана цікава тим, що він вперше в латинській літературі вводить поняття тринітарних осіб, «персон». Його тринітарна схема ієрархічна: Бог - творець спочатку існує один, містячи в собі потенційно Логос як своє мислення і Святий Дух як свою благість. Потім, побажавши створити світ і роблячи інструментом творчості свою думку, Бог персоналізує Логос, тобто дає йому особисте існування. Згодом, бажаючи врятувати грішне людство, Він персоналізує також і Дух, що виходить з Нього через Його Сина — Логоса-Христа. Бог- корінь, Син-рослина, Дух-плід.

Оріген Александрійський4 (185—254 роки н.е.) може по праву вважатися першим систематизатором світоглядних і теологічних учень християнства. Він прагнув максимально прояснити і раціоналізувати християнські догмати і тому сміливо користувався методом екзегези, вільно інтерпретуючи біблейські положення в термінах сучасної йому язичницької філософії. Оріген справедливо вважається батьком богослов’я, творцем церковної догматики, який об’єднав те, чому учили апостоли і гностики, але рішуче відкинув дуалізм останніх. Він свідомо розвів церковну віру і церковне вчення, вирішивши, що мова масової проповіді і богословських роздумів не повинна бути однаковою. Богослов’я Орігена носило настільки явний неоплатонічний5 характер, що навіть неоплатонік Порфирій6 похвалив його космологічні побудови.

Тринітарні побудови Орігена надзвичайно схожі на вчення засновника неоплатонізму Плотіна7 про Єдине, а саме, про еманації8 Єдиного, про віковічний перехід прихованої сутності Єдиного (перша Іпостась—Єдине в собі) в форму потенції чи в потенцію форм (друга іпостась - Нус-Розум) і далі з форми потенції в форму енергії (третя іпостась — Душа).

Бог, за Орігеном, — це абсолютна єдність, самодостатнє буття, що перевищує будь-який рівень існування, недосяжне ні в якому мисленні. Як причина всякого буття і усякої сутності, Він вище самого буття і самої сутності як причина мислення, Він вище будь- якого мислення. Тому у своїй сутності Бог неосяжний. Будучи досконалою простотою і неподільністю, Бог не може бути тілесним, тому що все тілесне складає і подільне. Звідси Оріген робить висновок, що Бог є чиста думка — думка, що мислить сама себе.

Єдинородний Син Бога, друга особа Трійці, - це “Мудрість Бога, субстанціонально суща”.

Оскільки сутність Логоса єдина із сутністю Бога-Отця, Оріген ясно говорить про один із найважливіших догматичних принципів— єдиносутності Сина (Логоса) Отцю. Але подальший хід думки приймає напрям, який пізніше ортодоксія відкинула. Прибічник еманаційного мислення неоплатоніків Оріген не міг визнати “друге” рівним “першому”.

Син Божий породжений “Від віку” Отцем, але не так, як усе інше: Він породжений через посередність еманації, спіритуальної активності, як, наприклад, з розуму витікає “воля”, і ця еманація вічна і безперервна, як світле від світил, і не від Духа до Сина відбувається це ззовні, але такий сам Син по своїй природі.

В трактуванні Логоса Оріген був дуже непослідовним і коливався між субординаційністю платоніків, іманентністю9 стоїків10 і тією позицією, яка була визнана через століття ортодоксально християнською. Поряд з неоплатонічними тенденціями зрозуміла і стоїчна тенденція Орігена— “понизити” Логос до рівня іманентної світу світової душі: Логос є розумна душа, що оживлює світ, є немовби серце і верховний розум світу.

В той час як Отець є абсолютна єдність, Син, будучи сам єдиним, включає в себе багато активностей, а тому в Святому Письмі названий різними іменами, у відповідності з тією чи іншою активностями. Христос володіє двома натурами: Він — істинний Бог і справжня людина. Не зовнішнім чином людина, а людина як така, з душею і тілом: душа Христа грає роль посередника між Божественним Логосом і людським тілом.

Розвиваючи далі неоплатонічну логіку субординаційного співвідношення іпостасей, Оріген визнавав, що Дух ще менший, тобто нижчий не тільки Отця, а й Сина. Як ніхто інший Оріген уважний до індивідуалізації Святого Духа, його освячуючої дії.

Неоплатонічний вплив відчувається і тут: “Бог Отець, який все обіймає, простираючи могутність до кожної з істот, беручи участь в її бутсі, робить її тим, чим вона є: Син, будучи нижче Отця, досягає лише створінь раціональних; ще нижче Святий Дух, він досягає тільки святих...

Дія Святого Духа не поширюється ніяк на бездушні істоти, чи тих, хто хоч і з душею, але безсловесний, і аж ніяк на тих, кому даний розум, але вони під владою зла, абсолютно глухі до добра.”

Богослов’я Орігена хоч і стало однією з найважливіших ідейних субстанцій християнського віровчення, офіційного визнання не одержало.

Але його тринітарні побудови відкривали широкий простір для філософського тлумачення Біблії. Виходячи із більш пізнього розмежування між теологією і філософією можна сказати, що Оріген розвивав християнську спекулятивну теологію за допомогою філософських ідей. Сам же він вважав, що розвиває християнську філософію, підготовкою до якої була філософія нехристиянська.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Примітки

1 Свята Трійця — важливе поняття у більшості християнських вчень. Це поняття об'єднує разом три особи (три лики, три образи, три прояви) Бога, розглядає сутність Бога в трьох особах. Це поняття використовується більшістю християнських церков, у тому числі православ'ям та католицизмом, однак окремі християнські течії (такі як наприклад Свідки Єгови) заперечують правомірність його вживання.

2 Першим християнським письменником, який вжив поняття «Трійця», був св. Феофіл Антиохійський ( ? — † не раніше 180—181 років)  - ранньохристиянський апологет II століття, єпископ Антиохійський. Християнський святий, шанується в лику святителів.

3 Квінт Септимій Флоренс Тертуліан (лат. Quintus Septimius Florens Tertullianus; 155/165, Карфаген - † 220/240, там же) - один з найбільш видатних ранньохристиянських письменників і теологів, автор 40 трактатів, з яких зберігся 31. У зароджуваному богослов'ї Тертуліан вперше висловив концепцію Трійці. Поклав початок латинської патристики і церковної латини - мови середньовічної західної думки.

4 Оріге́н (грец. Ωριγένης, лат. Origenes Adamantius; бл. 185, Александрія — † 254, Тір) — грецький християнський теолог, філософ, учений. Один зі східних церковних письменників. Засновник біблійної філології. Автор терміну «боголюдина».

5 Неоплатоні́зм — ідеалістичний напрям античної філософії III-VI ст., що з'єднує і систематизує елементи філософії Платона, Аристотеля та східної філософії.

6 Порфирій, Малх Порфирій (234, Тір, — † між 301 і 305, Рим), античний філософ — неоплатонік.

7 Плоті́н (грец. Πλωτῖνος) (205—†270) — давньогрецький філософ — ідеаліст, найвидатніший представник неоплатонізму.

8 Еманація (лат. emanatio — витікання) - у вченні неоплатоніків «випромінювання» вищими формами буття нижчих.

9 Імане́нтність — характеристика притаманності, властивості предмету чи явищу, що випливає з його внутрішньої природи.

10 Стоїци́зм — вчення однієї з найвпливовіших філософських шкіл античності, заснованої близько 300 р. до н. е. Своє ім'я школа отримала від назви портика Стоя Пойкиле (грец. στοά ποικίλη, букв. «розписний портик»), де засновник стоїцизму, Зенон із Кітіона, вперше виступив в якості самостійного вчителя.

 

 

 

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: sasha_ramm
Переглядів: 843 | Завантажень: 40 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz